50 jaar positieve energie uit Borssele

391 2022: 384
56 2022: 20
90% 2022: 94%

Wij maken stroom. Veilig, betaalbaar en klimaatneutraal. En dit al 50 jaar! In 2023 vierden we ons 50-jarig  bestaan. Een mijlpaal waar meerdere generaties EPZ-ers dag en nacht voor hebben gewerkt. EPZ is trots op het team dat onze kerncentrale in Borssele voortdurend in de wereldtop houdt. Wij geloven dat kernenergie een cruciale rol zal spelen in het klimaatneutraal en betaalbaar maken van onze energiehuishouding. Hier werken we dan ook elke dag aan. Met positieve energie!

"50 jaar kernenergie betekent ook 50 jaar klimaatneutrale stroom."
Carlo Wolters, Directeur EPZ

Kernenergie à la carte: large, medium of small? Een gesprek met Carlo Wolters.

50 jaar kernenergie: terug- en vooruitblik.

Interview

“Nucleair veilig werken begint bij een veilige en prettige sfeer op de werkvloer”

Sandra Kunnen, Chef Uitvoering Elektrisch Onderhoud
Ik merk dat door zelf authentiek te zijn en een open houding aan te nemen, je ook anderen uitnodigt meer over zichzelf te delen. Deze persoonlijke connectie is goed voor de samenwerking en uiteindelijk voor de nucleaire veiligheid.
Sandra Kunnen, Chef Uitvoering Elektronisch Onderhoud

Veilige en prettige sfeer
Nucleair veilig werken begint bij een veilige en prettige sfeer op de werkvloer. Een goede omgang tussen collega’s is dus cruciaal. Daarom zetten wij ons bij EPZ met veel aandacht in om een sociaal veilige werkomgeving te creëren.

In 2023 hebben we opnieuw bij dit thema stilgestaan. Dit deden we onder andere door een cursus ‘sociale veiligheid’. Nieuwe leidinggevenden gingen met een externe trainer in gesprek over wat ‘sociale veiligheid’ allemaal omvat. Dit is namelijk een breder thema dan alleen grensoverschrijdend gedrag, wat de laatste tijd veel in de media onder de aandacht is. Het kan ook gaan over een collega die geen aansluiting kan vinden in de pauzes of wordt buitengesloten. Of denk aan bijnamen voor collega’s, of steeds dezelfde grap over iemand die zich daar eigenlijk helemaal niet prettig bij voelt. Allemaal onderwerpen die onder sociale veiligheid vallen en besproken worden. Het lijken kleine dingen, maar we zijn gemiddeld veertig uur per week samen. Die kleine dingen kunnen dus een grote impact hebben op het werkplezier en het mentale welzijn. De kunst is als leidinggevende deze patronen te herkennen en er goed op in te spelen.

Actieve rol
Binnen ons team probeer ik hier een actieve rol in aan te nemen. Door zelf regelmatig in de werkplaatsen te zijn en zelf actief mijn collega’s op te zoeken, maak ik het gemakkelijker om over deze zaken te spreken. Ik vind het belangrijk om iedereen in ons team te kennen en dat iedereen mij kent. Ik merk dat door zelf authentiek te zijn en een open houding aan te nemen, je ook anderen uitnodigt meer over zichzelf te delen. Het is belangrijk om met elkaar een plezierige werksfeer te creëren waarbij iedereen gehoord en gezien wordt en waar tussen het harde werken door, ook ruimte is om plezier te maken. Deze persoonlijke connectie tussen collega’s onderling en met leidinggevenden is goed voor de samenwerking en dus ook voor de nucleaire veiligheid.

Interview

“Een 50 jaar oude centrale met nieuwe techniek in bedrijf houden”

Matthijs Vlasblom, Reliability en Component Engineer - Ramon Boonman, Projectmanager
De grote vraag was of we voor de nieuwste techniek zouden gaan; namelijk bedieningspanelen met techniek passend bij de tijd. Of voor een geüpdatete versie van de ‘drukknoppanelen’ waarmee de centrale voor het eerst in bedrijf ging.

Waar het begon
Matthijs werkt nu ongeveer vier jaar bij EPZ. “Ik ben binnengekomen als afstudeerstagiair. Mijn afstuderen destijds ging over het onderzoeken van de mogelijkheden voor het vervangen van de lokale bedieningspanelen in onze fabriek.” De panelen zijn op verschillende plekken in de fabriek ingebouwd, zodat operators bij het systeem bedieningsacties uit kunnen voeren. Na vijftig jaar in bedrijf te zijn geweest, raakt deze techniek verouderd. In 1997 is er al eens een grote technische update geweest in de regelzaal van de kerncentrale. “Hier bevinden zich de bedieningspanelen van de hoofdsystemen. Maar ondertussen waren ook de overige bedieningspanelen elders in de centrale aan vervanging toe.”

De grote vraag waar zijn onderzoek mee begon was of EPZ voor de nieuwste techniek zou gaan; “bedieningspanelen met touchscreen passend bij de tijd? Of voor een geüpdatet versie van de ‘drukknoppanelen’ zoals ze waren ingebouwd toen de centrale voor het eerst openging?” Uiteindelijk is er gekozen voor de laatste optie. Dit omdat anders de volledige onderliggende techniek in de centrale op de schop zou moeten. “Dat zou een immens project zijn geworden.”

De oude techniek werkt overigens nog uitstekend! “De uitdaging waar we tegenaan liepen, is dat de leverancier van de eerste panelen deze niet meer produceert. De onderdelen zijn dus niet meer leverbaar. Daarom waren we genoodzaakt te zoeken naar een nieuw alternatief. En dat is gelukt!”

Waar we nu staan
Matthijs schreef het plan, zijn collega Ramon ging daarmee aan de slag.  “Klopt,” zo neemt Ramon het gesprek over. “Zelf ben ik zo’n vijftien jaar in dienst bij EPZ. Eerst werkte ik bij de afdeling  Onderhoud, maar nu sinds een paar jaar bij de afdeling Projecten.” Na de afronding van het afstudeerproject van Matthijs en de wens van EPZ om dit te gaan realiseren, is hij bij het project betrokken geraakt. “Ik ben verantwoordelijk voor het hele project, van businesscase en implementatieproces tot en met de afronding. We zijn in 2022 begonnen met één paneel als pilot en hebben in 2023 nog drie panelen vervangen.” Voor de volgende fase liggen er nog vijf klaar en dan staan er nog twee op de planning. “In totaal gaan we er dus elf vervangen. De nieuwe panelen zijn echt een verbetering: veiliger, gebruiksvriendelijker en ook onze medewerkers worden er enthousiast van.”

Die techniek is voor iedereen natuurlijk weer uitdagend en een leuke verandering. We zien dat deze vernieuwing voor een prettige saamhorigheid zorgt bij de betrokken afdelingen. “In het begin was het nog erg zoeken. Hoe pak je zo’n groot project aan? Maar nu loopt eigenlijk alles redelijk soepel door. Gaandeweg leren we. Al met al dus een erg leerzaam en belangrijk project,” aldus Ramon. We verwachten in 2024 of 2025 de laatste panelen te plaatsen.

Energieproductie en CO2 reductie EPZ

Kies een periode:
Het 'van' jaartal kan niet groter zijn dan het 'tot' jaartal.

In dit jaar is EPZ begonnen met de opwek van windenergie.

In dit jaar is EPZ begonnen met de opwek van zonne-energie.

Totale energieproductie
172.191.678 MWh