Op 31 december 2023 werkten bij EPZ 391 mensen. Door meer te investeren in de arbeidsmarktcommunicatie en werving & selectie groeide in 2023 het aantal medewerkers dat bij ons in dienst is.

“Wij leiden je op tot nucleair professional”

In 2023 kregen we er bijna 60 nieuwe medewerkers bij. Onze eigen medewerkers speelden een belangrijke rol bij het aantrekken van dit nieuwe talent. Tijdens de Meet & Greets vertelden zij vol enthousiasme over hun eigen werkervaring op deze toch wel unieke werkplek.
Rick Lindhout, HR-manager

Kernenergie onder de aandacht
De publieke opinie rond kernenergie is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Er is steeds meer aandacht gekomen voor de voordelen van het gebruik van kernenergie. Voor het klimaat, maar ook voor het energievraagstuk. Deze maatschappelijke verandering zien we ook terug in de interesse vanuit de arbeidsmarkt. In eerdere jaren was het nog wel eens lastig om personeel te werven. Nu is dat wel anders! Voorgaande jaren hadden we gemiddeld twintig nieuwe medewerkers per jaar. In 2023 de hadden we de grootste instroom van nieuwe medewerkers in tien jaar tijd. Dit jaar waren dat er bijna zestig!

Meet & Greets
Ik weet zeker dat de ‘Meet & Greets’ die we in 2023 voor het eerst hielden daar een grote invloed op hadden. In totaal kwamen zo’n 150 belangstellenden vrijblijvend kennismaken. Deze dagen leverden mooie gesprekken en inzichten op. Plus veertien nieuwe medewerkers. Vooral onze eigen medewerkers hebben een doorslaggevende rol gespeeld in het succes van deze dagen. Hun verhalen, ervaringen en enthousiasme was waar het die dag om draaide.

Ook kregen we een mooi kijkje in de ‘vragen en zorgen’ die spelen bij onze potentiële nieuwe medewerkers. Een vraag die we veel hoorden was: “Kun je als technisch professional zomaar een baan krijgen in de nucleaire sector?” Het antwoord is ja! Wij bieden banen aan op ieder niveau en leiden onze medewerkers zelf op tot nucleair professional. De duur van de opleiding hangt af van je ‘startniveau’ en loopt uiteen van drie maanden tot twee jaar.

Opleiden, trainen & inwerken
Investeren in mensen zodat ze nucleair professionals worden is nodig om je toekomstig werk goed te kunnen doen en dat vinden we ook leuk om te doen. Maar het betekent ook dat nieuwe medewerkers niet direct volledig inzetbaar zijn. Op sommige afdelingen zetten onze huidige medewerkers dus regelmatig een tandje bij. Dat wil je natuurlijk niet te lang laten duren. EPZ vindt een gezonde werk-privé balans erg belangrijk. Daarom zetten we ook in 2024 fors in op het vinden van nieuw talent in de dop!

Vitaal werken

In totaal 56 nieuwe medewerkers stroomden in. Dit is meer dan het dubbele van de gebruikelijke instroom van de afgelopen jaren. Ook de doorstroom was fors hoger: 33 collega’s wisselden van baan binnen EPZ. In verreweg de meeste gevallen gingen ze een hogere functie vervullen. Het is nodig om meer capaciteit aan afdelingen beschikbaar te stellen voor kennisoverdracht en het opleiden en ontwikkelen van medewerkers.

Uit het in 2023 gehouden medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) bleek dat de tevredenheid van medewerkers een stijgende lijn vertoont. Verbeterpunten zijn er ook. Naar aanleiding van de uitkomsten is er meer aandacht gegeven aan de werk-privé balans van medewerkers. Vitaliteit – en vooral het versterken van de mentale en fysieke weerbaarheid – kreeg een prominentere plek in het HR beleid. Met succes. Het ziekteverzuim daalde van 5,3% in 2022 naar 4,8% procent in 2023.

Medezeggenschap

De Ondernemingsraad (OR) van EPZ heeft in 2023 online verkiezingen gehouden. De opkomst was ruim 73 procent. De huidige elf leden zijn gekozen uit dertien kandidaten.

In het verslagjaar zijn meerdere adviesvragen behandeld. Zo is er een positief advies gegeven op de herbenoeming van directeur Carlo Wolters voor een periode van vier jaar. Ook heeft de OR instemming verleend voor enkele aanpassingen in de bedrijfsvoering bij EPZ. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van een detectiemiddel dat data-apparatuur zoals smartphones kan registreren. Het is verboden om dit soort datadragers mee te nemen in de kerncentrale, ze moeten in een kluisje worden opgeborgen. Soms wordt dit vergeten, met het detectieapparaat wordt dit voorkomen.

Daarnaast is de regeling voor vergoedingen bij invallen en overwerk van de wachtploegen aangepast. Een aanpassing die in samenwerking met medewerkers, de HR-afdeling en het management tot stand is gekomen. Ook is advies uitgebracht over de herinrichting van het risico- en programmamanagement en de plek van de afdeling Inkoop en Logistiek binnen de organisatiestructuur. Ten slotte heeft de OR extra aandacht gevraagd van het management voor sociale veiligheid op de werkvloer (waaronder ook werkdruk en stress).