Op milieugebied gaat EPZ een stap verder dan de wet voorschrijft. De milieubelasting beperken we tot minimaal. In 2023 hebben zich geen meldingsplichtige milieu-incidenten voorgedaan. Ook zijn er geen klachten ontvangen uit de omgeving die kunnen worden toegeschreven aan de bedrijfsvoering van EPZ.

Verantwoorde inzet

Milieubeleid heeft bij EPZ een hoge prioriteit. Wij beseffen dat daarbij samengewerkt moet worden met andere partijen en zijn ervan overtuigd dat in goed overleg er altijd verbeteringen mogelijk zijn. Wij leggen hierbij verantwoording af aan onze stakeholders over hoe we invulling geven aan deze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

EPZ wil binnen de veiligheids- en economische randvoorwaarden van de bedrijfsvoering de milieubelasting minimaliseren en op een maatschappelijk aanvaard niveau houden. Daarom ligt de uiteindelijke milieubelasting vaak ruim onder de wettelijk toegestane grenzen. EPZ produceert jaarlijks een hoeveelheid hoogradioactief afval van ongeveer 4 kubieke meter. Zo’n 95% van de splijtstof kan opnieuw worden gebruikt, 5% blijft over als hoogradioactief afval. Al het afval slaan we op verantwoorde wijze op bij COVRA.

Onderstaande video geeft een korte uitleg over de opslag van radioactief afval. Meer achtergrondinformatie over het recyclen van splijtstof is te vinden op de pagina Kennis & verdieping.

Video Hoe veilig is een kerncentrale
Een korte uitleg over de opslag van radioactief afval

Emissies

Een kerncentrale stoot geen broeikasgassen of stikstof uit. In het verslagjaar heeft geen overschrijding van de vergunningslimieten plaatsgevonden. De lozing van tritium via het koelwater ligt hoger dan andere jaren. Dat komt door een aangepaste werkwijze tijdens de onderhoudsstop van 2023. Het ontstaan en het lozen van tritium is niet te voorkomen (tritium hecht zich niet aan filters). De verhoogde tritium-uitstoot blijft ver onder de vergunde limiet.

Emissie naar lucht als % van vergunningslimiet 2023 2022
Edelgassen via ventilatieschacht 0,14 0,13
Jodium 0,012 0,05
Tritium 14,3 14,5
Koolstof 14 49,0 41,1
Emissie naar water als % van vergunningslimiet
Gamma beta vloeibaar 0,005 0,02
Tritium vloeibaar 29,9 18,2

Nieuwe windturbines

In 2023 is het windturbinepark van EPZ uitgebreid van vier naar acht windturbines. De productie is hierdoor meer dan verdubbeld ten opzichte van 2022. Het zonnepark van 21 MW was het gehele jaar beschikbaar. Over 2023 is 22 GWh (2022 24 GWh) elektriciteit geleverd.