In 2023 produceerden we met zon-, wind- en kernenergie bijna 4.000 MegaWattUur klimaatneutrale elektriciteit. Genoeg om bijna alle inwoners van Zeeland en Noord-Brabant van klimaatneutrale stroom te voorzien.

“Een 50 jaar oude centrale met nieuwe techniek in bedrijf houden”

Matthijs Vlasblom, Reliability en Component Engineer - Ramon Boonman, Projectmanager
De grote vraag was of we voor de nieuwste techniek zouden gaan; namelijk bedieningspanelen met techniek passend bij de tijd. Of voor een geüpdatete versie van de ‘drukknoppanelen’ waarmee de centrale voor het eerst in bedrijf ging.

Waar het begon
Matthijs werkt nu ongeveer vier jaar bij EPZ. “Ik ben binnengekomen als afstudeerstagiair. Mijn afstuderen destijds ging over het onderzoeken van de mogelijkheden voor het vervangen van de lokale bedieningspanelen in onze fabriek.” De panelen zijn op verschillende plekken in de fabriek ingebouwd, zodat operators bij het systeem bedieningsacties uit kunnen voeren. Na vijftig jaar in bedrijf te zijn geweest, raakt deze techniek verouderd. In 1997 is er al eens een grote technische update geweest in de regelzaal van de kerncentrale. “Hier bevinden zich de bedieningspanelen van de hoofdsystemen. Maar ondertussen waren ook de overige bedieningspanelen elders in de centrale aan vervanging toe.”

De grote vraag waar zijn onderzoek mee begon was of EPZ voor de nieuwste techniek zou gaan; “bedieningspanelen met touchscreen passend bij de tijd? Of voor een geüpdatet versie van de ‘drukknoppanelen’ zoals ze waren ingebouwd toen de centrale voor het eerst openging?” Uiteindelijk is er gekozen voor de laatste optie. Dit omdat anders de volledige onderliggende techniek in de centrale op de schop zou moeten. “Dat zou een immens project zijn geworden.”

De oude techniek werkt overigens nog uitstekend! “De uitdaging waar we tegenaan liepen, is dat de leverancier van de eerste panelen deze niet meer produceert. De onderdelen zijn dus niet meer leverbaar. Daarom waren we genoodzaakt te zoeken naar een nieuw alternatief. En dat is gelukt!”

Waar we nu staan
Matthijs schreef het plan, zijn collega Ramon ging daarmee aan de slag.  “Klopt,” zo neemt Ramon het gesprek over. “Zelf ben ik zo’n vijftien jaar in dienst bij EPZ. Eerst werkte ik bij de afdeling  Onderhoud, maar nu sinds een paar jaar bij de afdeling Projecten.” Na de afronding van het afstudeerproject van Matthijs en de wens van EPZ om dit te gaan realiseren, is hij bij het project betrokken geraakt. “Ik ben verantwoordelijk voor het hele project, van businesscase en implementatieproces tot en met de afronding. We zijn in 2022 begonnen met één paneel als pilot en hebben in 2023 nog drie panelen vervangen.” Voor de volgende fase liggen er nog vijf klaar en dan staan er nog twee op de planning. “In totaal gaan we er dus elf vervangen. De nieuwe panelen zijn echt een verbetering: veiliger, gebruiksvriendelijker en ook onze medewerkers worden er enthousiast van.”

Die techniek is voor iedereen natuurlijk weer uitdagend en een leuke verandering. We zien dat deze vernieuwing voor een prettige saamhorigheid zorgt bij de betrokken afdelingen. “In het begin was het nog erg zoeken. Hoe pak je zo’n groot project aan? Maar nu loopt eigenlijk alles redelijk soepel door. Gaandeweg leren we. Al met al dus een erg leerzaam en belangrijk project,” aldus Ramon. We verwachten in 2024 of 2025 de laatste panelen te plaatsen.

Hoge beschikbaarheid

De kerncentrale produceert elf maanden per jaar stroom. Eén maand ligt de centrale gepland stil voor het wisselen van splijtstof en onderhoud. In 2023 vond de revisie plaats van 1 april tot 1 mei. Naast deze geplande periode is de productie met de kerncentrale in 2023 nog eenmaal onderbroken. Van 3 december tot 7 december is de kerncentrale van het net geschakeld geweest vanwege het aanspreken van de beveiliging van de generator. De oorzaak was een kapotte spoel. Na reparatie is de kerncentrale weer opgestart.

In 2023 is, met een beschikbaarheid van 90%, in 7.956 uur een totaal van 3.771 GWh netto elektrische energie opgewekt. Ook het zonne- en windpark hebben hun klimaatneutrale bijdrage geleverd met respectievelijk 22 en 74 GWh elektriciteit. Voor wind is dit meer dan een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Dit komt door de uitbreiding van het windpark met vier nieuwe windturbines.