Elektriciteit is een basisbehoefte in onze samenleving. Stroom moet veilig, schoon, duurzaam, zeker en betaalbaar blijven. EPZ vervult met haar klimaatneutrale kernenergie en haar zonnepark en windturbinepark een unieke rol bij het realiseren van deze doelstellingen.

“Van mijn switch naar kernenergie heb ik geen spijt”

Bas Boot, Elektromonteur
Met het in dienst treden bij EPZ sta ik uiteraard ook stil bij wat de toekomst gaat brengen. Zowel de ontwikkelingen in de sector zelf, wel of geen nieuwe centrales, alsook wat dit betekent voor mij.
Bas Boot, Elektromonteur

Bij EPZ aan de slag
Twee jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van mijn van toenmalige baan in de kinderopvang naar een BBL-opleiding hier bij EPZ. Het begon eigenlijk met een grap tussen een vriend en mij, die hier ook werkt. Ik was destijds op zoek naar een andere baan, maar wist nog niet goed wat. Hij opperde op een avond het plan dat ik wel bij hem zou kunnen komen werken, bij EPZ. Dat idee is toen eigenlijk wel bij mij blijven hangen. Waarom niet? Zo ben ik begonnen bij Scalda hier in Zeeland op het MBO. Ik kon direct bij EPZ aan de slag in een werk-leerconstructie als elektromonteur in opleiding. Ik heb mijn studie met plezier doorlopen en ben daarom ook heel blij dat ik nu ook bij EPZ aan de slag mag.

Stilstaan bij de toekomst
Met het in dienst treden bij EPZ sta ik uiteraard ook stil bij wat de toekomst gaat brengen. Zowel de ontwikkelingen in de sector zelf, wel of geen nieuwe kerncentrales, alsook wat dit betekent voor mij. De mogelijke bedrijfsduurverlenging van de huidige kerncentrale, en wel of geen nieuwbouw, hebben direct effect op mijn eigen toekomstige werk. Wat de ontwikkelingen allemaal gaan brengen weet ik uiteraard nog niet. Maar er zijn hier sowieso veel doorgroeimogelijkheden. Binnen het vak van elektromonteur, maar ook richting andere afdelingen. Voorlopig zit ik hier wel goed. Je bent nooit uitgeleerd.

Groeiende energievraag

De gedeelde droom binnen onze samenleving is dat alles in de toekomst zoveel mogelijk op elektriciteit werkt. Van vervoer tot het verwarmen van onze huizen. De vraag naar elektriciteit zal dus alleen maar toenemen. Een stabiele en betrouwbare toevoer is gewenst. Dit is dan ook de reden waarom, in opdracht van onze overheid, de bedrijfsduurverlenging van de huidige centrale wordt onderzocht. De overheid kijkt ook naar de mogelijkheden tot uitbreiding met nieuwe kerncentrales. Dit is onderdeel van de de plannen van de Rijksoverheid voor de energietransitie. EPZ is nauw betrokken bij deze ontwikkelingen. Wij zien, met een actieve rol van de overheid, kansen om een blijvende bijdrage te leveren aan het realiseren van de Nederlandse klimaatdoelstellingen.