Wij maken stroom. Veilig, betaalbaar en klimaatneutraal. En dit al 50 jaar! In 2023 vierden we ons 50-jarig bestaan. Een mijlpaal waar enkele generaties EPZ-ers dag en nacht voor hebben gewerkt.  EPZ is daarom ook trots op het team, dat onze kerncentrale in Borssele nog steeds tot de top van de wereld laat behoren.

Kernenergie à la carte: large, medium of small? Een gesprek met Carlo Wolters.

50 jaar kernenergie: terug- en vooruitblik.

Sleutel tot de oplossing

We ambiëren een klimaatneutrale toekomst. De vraag is hoe zo’n klimaatneutrale samenleving eruit gaat zien. Het antwoord is bijzonder complex en vraagt veel van overheid, bedrijfsleven en inwoners. Wij geloven dat kernenergie een cruciale rol zal spelen in het klimaatneutraal en betaalbaar maken van onze energiehuishouding. Hier werken we dan ook elke dag met positieve energie aan. Kernenergie, in combinatie met zonne- en windenergie, is volgens ons de sleutel tot de oplossing. Dit doen we vanuit Zeeland, in het plaatsje Borssele, waar de zon vaker schijnt en de wind steviger waait. En dat komt goed uit, want naast de kerncentrale waar we bekend om staan, heeft EPZ ook een zonnepark en een windturbinepark.

Het opgestelde vermogen van deze drie energiebronnen bedroeg in 2023 bijna 555 Megawatt netto. Tellen we de 50 jaar bij elkaar op, dan hebben we zo’n 172 miljard KWh stroom aan het net geleverd. Dat is bijna gelijk aan twee jaar elektriciteitsverbruik van heel Nederland. Ook is er in die 50 jaar meer dan 130 miljoen ton CO2 bespaard. We zijn daarmee koploper klimaatneutrale energieproductie.

Energie opwekken doen we zowel efficiënt als veilig, met dank aan de inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Dit concluderen wij uit onderzoeksuitkomsten van de Benchmarkcommissie. Iedere vijf jaar onderzoekt deze onafhankelijke commissie de veiligheid van de kerncentrale. In 2023 stelde zij vast dat Borssele opnieuw tot de 25% veiligste drukwaterreactoren behoort van de EU, VS en Canada. Daarmee behoort onze centrale tot de wereldtop!

Wij zijn al 50 jaar koploper klimaatneutrale energieproductie

Onze mijlpalen van 2023

Dat leverde genoeg stroom op om bijna alle huishoudens in Zeeland en Noord-Brabant van CO2 vrije elektriciteit te voorzien!

Dit door de ingebruikname van een aantal nieuwe windturbines en het goede windaanbod in 2023. We produceerden meer dan genoeg windenergie om de gehele gemeente Borsele met haar 10.000 huishoudens voor meer dan twee jaar van elektriciteit te voorzien.

Over 2023 is 22 GWh elektriciteit geleverd. Dit komt overeen met zonnestroom voor bijna 7.000 huishoudens.

We sloten het jaar af met een positief resultaat van 9 miljoen euro. Na aftrek van belastingen bedraagt het netto resultaat 7 miljoen euro

Waaronder de EPZ-wielerronde van Borsele, Stichting Landschapspark Borsele en het Zeeuws Klimaatfonds.