Hoe communiceert EPZ over het uit bedrijf nemen en opstarten van de kerncentrale?

De kerncentrale is 90 procent van de tijd in bedrijf. Eén keer per jaar is er een onderhoudsstop. En soms is er een storing. Dat samen is de 10 procent tijd dat hij stilstaat. Zodra bekend is dat de kerncentrale van het net af is of gaat, moet EPZ dit melden. Dat heeft te maken met Europese Transparantierichtlijnen. Het gemelde moment van uit bedrijf nemen is een vast moment. Het moment van opstarten is indicatief. Een onderhoud of reparatie kan immers mee- of tegenvallen.

Gepland onderhoud wordt goed voorbereid zodat de kerncentrale zo snel mogelijk weer in bedrijf kan zijn. Een geplande onderhoudsstop wordt lang van tevoren aangekondigd. Bij ongepland onderhoud of een reparatie, hangt het helemaal af van wat er aan de hand is.

Beschikbaarheid

Meestal is niet precies te voorspellen hoelang een reparatie duurt. Dat kan te maken hebben met de beschikbaarheid van mensen en onderdelen. Soms is er gewoon sprake van pech en zit de reparatie flink tegen. Het is mensenwerk en de nucleaire veiligheid gaat voor alles.

Europese Transparantieregels

Bij dit soort onzekerheden, moet EPZ zich houden aan de Europese REMIT regels (Regulation on wholesale Energy Market Integrity and Transparency). Deze regels voorkomen handel met voorkennis en marktmanipulatie. Ze bepalen ook hoe EPZ moet communiceren over de beschikbaarheid van de kerncentrale.

Gelijk speelveld

Alle informatie over de beschikbaarheid van de centrale die EPZ geeft, moet kloppen. Ook moeten alle marktpartijen tegelijk dezelfde informatie krijgen. Dit wordt ‘een gelijk speelveld’ (level playing field) genoemd.

 Het doel is om de markt gelijktijdig te informeren. Want als de één het eerder weet dan de ander, dan kan hij er zijn voordeel mee doen.

Waar bent u naar op zoek?