Hoe zien de trainingen voor regelzaalpersoneel eruit?

kerncentrale borssele

Stroom maken is mensenwerk. Het up-to-date houden van kennis en vaardigheden van onze medewerkers is essentieel om de centrale veilig te bedrijven. We besteden daar dan ook veel tijd aan. Medewerkers volgen in- en externe trainingen en cursussen, opleidingen, opfriscursussen en we wisselen veel kennis uit met andere kerncentrales. Gemiddeld besteden onze medewerkers 18 dagen per jaar aan onderwijs.

Trainen op simulator

De medewerkers op de regelzaal (de ‘wachtploeg’) trainen twee keer per jaar, één week met hun eigen ploeg op de simulator. Die ziet er exact hetzelfde uit als de echte regelzaal. De apparatuur, de indeling en zelfs het uitzicht komen overeen. Dat uitzicht op de simulator is in werkelijkheid heel anders. Om dat goed na te bootsen is een foto geplaatst. Op deze manier wordt de werkelijkheid bijna volledig benaderd. De simulator stond eerst in Essen, Duitsland. Vanwege de sluiting van Duitse kerncentrales en opleidingscentra, is de simulator naar Borssele verhuisd. Meer over de verhuizing van de simulator lees je in het blog ‘Verhuizing van onze simulator’.

Op de simulator worden alle mogelijke scenario’s nagebootst die in een centrale kunnen voorkomen. Tijdens een simulatortraining oefenen wachtmedewerkers twee tot drie scenario’s per dag. Dit kunnen grote storingen zijn waarbij de centrale fictief uit bedrijf wordt genomen, maar ook kleine storingen die eenvoudiger op te lossen zijn. De scenario’s worden onder andere afgestemd op recente storingen die in andere kerncentrales in de wereld hebben plaatsgevonden. Eerst wordt gekeken of iets dergelijks ook bij de kerncentrale in Borssele kan gebeuren. Als dat zo is, worden werkwijzen en regels soms aangepast en vervolgens geoefend. Zo toetsen we of wij voorbereid zijn op een soortgelijke storing.

Ook oefenen we met het in- en uit bedrijf nemen van de simulator. Normaal gesproken gebeurt dat alleen tijdens de jaarlijkse splijtstofwissel. Er zijn, over het hele jaar gezien, dus maar één of twee wachtploegen die dat doen. Om bij alle wachtploegen routine op te bouwen, wordt dit proces met regelmaat op de simulator geoefend.

De medewerkers worden niet alleen getoetst op vakinhoudelijke kennis. Ze werken daarnaast aan gedragscompetenties zoals analytisch vermogen, samenwerken en communicatieve vaardigheden. Een belangrijk doel van de simulatortrainingen is het versterken van het team zodat ze ook in stressvolle situaties met elkaar kunnen werken. De simulatortrainingen helpen wachtmedewerkers om vertrouwd te raken aan elkaar. Olav (voormalig wachtingenieur en nu simulatortrainer)

Klassikaal trainen

Om de theoretische kennis van onze medewerkers up-to-date te houden organiseert de afdeling Training & Qualification ook klassikale opfriscursussen. Hierin wordt niet alleen technische kennis over de installatie herhaald, maar komen ook onderwerpen als EHBO en brandveiligheid aan bod.

Nu de simulator in Borssele draait, kunnen we de klassikale trainingen en de simulatortraining nog beter op elkaar afstemmen. De simulator is 365 dagen per jaar beschikbaar voor trainingen.

Waar bent u naar op zoek?